رشته MBA

  1. دوره MBA یک درجه کارشناسی ارشد در رشته business administration است، که افراد را از طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی مختلف به خود جلب می نماید. عنوان MBA از ایالات متحده، سرچشمه گرفته است، و در نتیجه صنعتی شدن کشور و شرکتهایی که به دنبال روشهای علمی در مدیریت بودند پدیدار شده است. اولین مدرسه بازرگانی آمریکایی، مدرسه Wharton دانشگاه پنسیلوانیا، در سال 1881 تأسیس شد. دانشکده بازرگانی Tuck، بخشی از کالج Darmounth، اولین دانشکده عالی مدیریت در آمریکا بود و در سال 1900 تأسیس شد. این دانشکده اولین مؤسسه ای است که درجه پیشرفته (فوق لیسانس) در علوم تجاری اعطاء کرد و جد MBA مدرن می باشد.
  2. برنامه های E-MBA بدین دلیل ایجاد شدند که نیازهای آموزشی مدیران، مدیر عاملان، و دیگر رهبران بازرگانی را برآورده کنند. آنها به متخصصان اجازه دادند که یک درجه MBA یا درجات عالی وابسته به بازرگانی را در دو سال و یا کمتر تحصیل نموده و در عین حال به صورت تمام وقت به کار خود ادامه دهند. دانشـجویـان وارد برنامه دانشگـاه می شدند، کلاسها را تمام می کردند، و با گروه های مشابه دانشجویان فارغ التحصیل می شدند.
  3. شرکت کنندگان از انواع مختلف سازمانها (انتفاعی، غیر انتفاعی، یا وابسته به دولت) و با ابعاد سازمانی مختلف (از بزرگ گرفته تا سازمانهای کوچک و بین آنها) می آمدند. آنان تقریبا نمایندگان هر صنعتی بودند، از جمله بانکداری، سازمانهای بهداشتی و سلامت، تولید کنندگان، و تکنولوژی، که فقط چند مورد آنها را نامیدیم. بیشتر دانشجویان با سابقه کار و تجربیات مدیریتی10 ساله و بیشتر وارد برنامه تحصیلی می شدند.
  4. این برنامه ها چه از نظر تعداد به سرعت رشد کردند و به سراسر جهان توسعه یافتند. همچنانکه تعداد برنامه های مدیریت اجرایی رشد می نمود، این نیاز برای سازمانها پدید می آمد که برنامه ها باید مجتمع شوند و بر روی چالشهای و فرصتهای منحصر به فرد خود متمرکز شوند. در سال 1981 انجمن مدیریت اجرایی (The Executive MBA Council) شکل گرفت. از میان برنامه ها و خدمات این انجمن، انجمن مدیریت اجرایی تحصیلات اجرایی را در سراسر جهان پیشرفت می دهد.
  5. برنامه ها معمولا بر پایه پذیرش در آزمون GMAT، تجربیات کاری پر ارزش، ریز نمرات تحصیلات دانشگاهی، مقالات، معرفی نامه ها و مصاحبه شخصی استوار است. همچنین دانشکده ها به فعالیتهای فوق برنامه و فعالیتهای خدماتی اجتماعی علاقه مند هستند. مورد اخیر برای برنامه های تمام وقت MBA مورد توجه بیشتر است.
  6. این دانشکده ها در ابتدا نگران این هستند که آیا متقاضی می تواند موانع دانشگاهی را حل نماید؛ خصوصا اینکه آیا او می تواند با حجم زیاد درسها از نظر کمی سر و کار داشته باشد. آزمون GMAT (خصوصا در نمره کمی) و ریز نمرات تحصیلی (خصوصا در مورد ریاضیات، آمار و درسهای مالی) برای تعیین همین موضوع استفاده می شوند. وقتی که دانشگاه مطمئن شد که دانشجو می تواند از نظر تحصیلات دانشگاهی موفق شود، سراغ بقیه درخواست متقاضی (مقالات، توصیه نامه ها، مصاحبه ها، فعالیتهای فوق برنامه، و فعالیتهای خدماتی اجتماعی) می رود تا کیفیت تجارب کاری شخص و استعدادهای بالقوه رهبری او را تعیین نماید. این مؤلفه ها همچنین در ارزیابی اینکه چه نوع تنوعی توسط متقاضی به کلاس درس آورده می شود؛ استفاده می شود.
  7. کسی که ممکن است با دستی پر به کلاس درس بیاید، بسته به تنوع پیش زمینه های وی، این امکان برایش وجود دارد که با وجود نقصانی اندک در بقیه بخشهای درخواستش، پذیرفته شود. بدین معنی که افرادی با پیش زمینه های عمومی بیشتر (به عنوان مثال مشاوران یا مهندسان) نیاز دارند که از یک درخواست رویهم رفته غنی تری برخوردار باشند تا در میان دیگر کاندیداهای مشابه برجسته شوند؛ در حالی که متقاضیان با پیش زمینه های عمومی کمتر (به عنوان مثال غیر انتفاعی) اغلب قادر هستند که با وجود نمرات تست یا تجارب علمی گذشته ضعیف تر پذیرش بگیرند. کمیته پذیرش سعی می نمایند که تجربه کلاس درس بخوبی شکل داده شده ای را برای هر دانشجو فراهم آورد و این در حالی است که آنها به سادگی می توانند کلاسهای درس را با مهندسین با نمرات آزمون GMAT 750 و دارای تاریخچه تحصیلات لیسانس عالی پر نمایند؛ لیکن این نمی تواند تجربه با ارزشی نسبت به جمع آوری افراد از حوزه های مختلف باشد.
  8. برنامه MBA به دانشجویان موضوعات مختلفی را از جمله اقتصاد، رفتار سازمانی، بازاریابی، حسابداری، مالی، استراتژی، مدیریت عملیاتی، تجارت جهانی، مدیریت تکنولوژی اطلاعات، و سیـــــــاستهای دولتی می نمایاند.
  9. یک دانشجوی تمام وقت سنتی MBA در ایالات متحده مشمول 2 سال تحصیل است. دانشجویان یک طیف وسیعی از دروس را در اولین سال برنامه تحصیلی مطالعه می کنند؛ سپس در سال دوم دروس تخصصی را تعقیب می نمایند. در خلال تابستان نیز معمولا یک دوره انترنی پیگیری می شود. در بخشهای دیگر جهان برنامه های می تواند برای مدت کمتر و یا بیشتری به درازا بکشد. به طور نمونه در اروپا دوره بین 1 تا 2 سال است که یک سال کمتر از ایالات متحده می باشد (2 تا 3 سال). بعضی از مؤسسات در ایالات متحده از جمله کالج بازرگانی Terry یا دانشگاه Mississippi درجات 1 ساله را عرضه می کنند.
  10. بسیاری از برنامه ها اجازه می دهند که دانشجویان در یک زمینه خاص تخصص داشته باشند، از قبیل رفتار سازمانی، بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، حسابداری، مالی، مدیریت عملیاتی، مدیریت تکنولوژی، اداره سیستمهای سلامت، مدیریت بیمه، استراتژی یا بازرگانی بین المللی. برنامه های MBA غیر اختصاصی اغلب بر روی مطالعات 2 ساله در مورد استراتژی تمرکز دارند.

 

/ 2 نظر / 6 بازدید